UN ZAPATEADO DIFERENT / UN ZAPATEADO DISTINTO

27 Oct
Ana Arenas

[CAT] El darrer Encontre en L’Espai-Temps del Dispositiu LEM 2022 tindrà lloc avui dijous a la seu de Gràcia Territori Sonor, a les 8 del vespre, i ajuntarà a la sevillana Ana Arenas amb el valencià Santiago López (més informació aquí). Arenas ens ha fet arribar un text en el qual, com a bailaora flamenca que és, explica el sentit del ‘zapateado’ i també la seva pròpia evolució artística cap al terreny de la improvisació. És una manera idiosincràtica de fer, la d’Arenas, que demà compartirà amb l’artista sonor Santiago López. Us esperem!

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[CAST] El último Encuentro en el Espacio-Tiempo del Dispositivo LEM 2022 tendrá lugar hoy jueves en la sede de Gràcia Territori Sonor a las 8 de la tarde, y unirá a la sevillana Ana Arenas y al valenciano Santiago López (más información aquí). Arenas nos ha enviado un texto en el que, como bailaora flamenca que es, explica el sentido del zapateado y también su propia evolución artística hacia el terreno de la improvisación. La de Arenas es una manera idiosincrática de trabajar, que mañana compartirá con el artista sonoro Santiago López. ¡Os esperamos!

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Ana Arenas

[CAT]

DE COM SONEN ELS MEUS PEUS

Com a bailaora de flamenc, que no ballarina, he d’explicar que la tècnica del zapateado aporta una dimensió musical al ball. El zapateado és un exercici de percussió en el qual el sòl és el nostre instrument i les sabates l’element percutor. Tot això sembla evident, però fins i tot en l’àmbit del flamenc cal recordar-ho de tant en tant. Després d’una dècada centrada en el flamenc, el meu treball ha evolucionat cap a la improvisació, arran del treball percussiu i la seva sonoritat. Això m’ha dut a col·laborar amb músics i artistes de gèneres diversos de l’escena contemporània i experimental. Bàsicament, he actuat en concerts d’allò que s’anomena improvisació lliure, sessions en les quals músics procedents de gèneres com el jazz, contemporània, rock, electrònica i d’altres fan festa i tabola. Malgrat que cada cop hi ha més interrelació entre diferents medis, m’interessa especificar com treballo. Sent jo bailaora, no és estrany pensar en la meva tasca com a part de la improvisació en el camp de la dansa. La meva aportació en aquesta mena de propostes és bàsicament musical. Parlem d’improvisació lliure com a una pràctica musical amb trajectòria pròpia i cronologia reconeixible. És un dels vèrtexs que conformen un no-gènere i que a vegades anomenem experimental. La seva consolidació podem situar-la en el decurs d’un període que entronca amb obres de l’època de les avantguardes artístiques, com ara per exemple els Intomarumori de Russolo, l’aparicicia pròpia i cronologia recogness Intomarumori de Russoloó dels primers estudis d’enregistrament sonor i el disseny de sintetitzadors. Es tracta d’un grup d’instruments reservats en els seus inicis a un grup privilegiat de músics contemporanis (Pierre Boulez i Karlheinz Stockhausen, entre d’altres), que van donar peu a un univers sonor que encara avui es percep com a nou. I és en aquest entramat rizomàtic que els meus ressonen com si fos una intrusa qualsevol a la recerca del seu propi so. I aquí continuem.

Ana Arenas.

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[CAST]

DE CÓMO SUENAN MIES PIES

Como bailaora de flamenco, que no bailarina, tengo que explicar que la técnica del zapateado aporta una dimensión musical al baile. El zapateado es un ejercicio de percusión en el que el suelo es nuestro instrumento y los zapatos el elemento percutor. Parece evidente, pero hasta en el mundo del flamenco hay que recordarlo de vez en cuando. Tras una década centrada en el flamenco, mi trabajo ha evolucionado hacia la improvisación, a raíz del trabajo percusivo y su sonoridad. Esto me ha llevado a colaborar con músicos y artistas de géneros diversos de la escena contemporánea y experimental. Principalmente he actuado en conciertos de lo que se denomina improvisación libre, en los que músicos provenientes de géneros como el jazz, contemporánea, rock, electrónica y demás se dan su festín. A pesar de cada vez hay más interrelación entre medios, me interesa especificar cómo trabajo. Siendo yo bailaora no es raro pensar en mi labor como parte de la improvisación en el campo de la danza. Mi aportación en este tipo de propuestas es fundamentalmente musical. Hablamos de improvisación libre como una práctica musical con trayectoria propia y cronología reconocible. Es una las muchas vertientes que forman un no-género que a veces llamamos experimental. Su consolidación la podemos datar en el transcurso de un período que entronca con obras situadas en la época de las vanguardias artísticas, como por ejemplo los Intonarumori de Russolo, la aparición de los primeros estudios de grabación sonora y el diseño de sintetizadores. Se trata de un grupo de instrumentos reservados en sus inicios a un grupo privilegiado de músicos contemporáneos (Pierre Boulez y Karlheinz Stockhausen, entre otros), que dieron cuerpo a un universo sonoro que aun hoy se percibe como novedoso. Y es en este entramado rizomático que andan sonando mis pies como una intrusa más en busca de su sonido. Y aquí seguimos.

Ana Arenas.

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