LEM 2015: BENVINGUDA / BIENVENIDA / WELCOME

LEM_20_anys_01LEM 2015: 20 ANYS!

Defensen alguns la idea que ens resulta impossible comprendre el passat perquè no podem girar el cap 180 graus. Aquells animals que poden fer-ho, que són molts, considerarien, segons aquesta teoria, els vectors temporals com a posicions geogràfiques i aquestes, com a sectors de temps circular. Les bèsties, havent resolt la qüestió cervical, haurien simplificat amb èxit la complexa estructura psíquica subjacent en el desconeixement del que passa a la nostra esquena i això les hauria portat també a atorgar a la memòria el paper de factoria de l’instint.

EL LEM fa 20 anys. Mirem enrere, doncs. Podem començar per la inefable retrospectiva estadística: les xifres. El LEM és un festival petit que potser, fins i tot, no és un festival, però 185674 espectadors han decidit invertir el seu temps en assistir-hi. És un projecte en el qual han col·laborat 204 persones en tots aquests anys i 1079 projectes artístics han estat presentats en els diversos contextos del festival. Mirem enrere i recordem com era Barcelona l’any 1996, què passava a Gràcia, quin paper tenien les músiques d’exploració en el context cultural de la ciutat. No es parlava gaire al carrer d’improvisació, de samplerisme o de música experimental. No hi havia pràcticament activitats de ciutat que es desenvolupessin en barris i territoris no centrals amb aquests continguts ni comptàvem amb plataformes per difondre internacionalment l’experimentació sonora d’aquí mentre que arreu, l’exploració de nous llenguatges i expressions havia deixat, feia dècades, de ser patrimoni de les escoles de música contemporània per convertir-se en una pràctica habitual en el context de les músiques populars, conseqüència inevitable de les dues grans revolucions sonores del segle XX. Transgressions que, a més, es produïen en un arc generacional amplíssim i que finalment van pesar prou en la balança dels temps com per a que les músiques cultes i les populars es trobessin en el territori de l’experiment i les aventures de risc. Mirem enrere, i enguany convidem artistes que han protagonitzat concerts memorables en anteriors edicions. I per acabar-ho d’adobar, fem públics els arxius històrics d’aquests 20 anys d’activitat!

I mirem endavant: nous projectes emergents i d’altres inèdits aquí, es presentaran en aquesta edició, exploracions sonores inaudites. També ens aproximarem a la literatura fantàstica de diverses maneres i ens sorprendrem amb el treball conjunt de músics, poetes i cuiners…

Tenim com a objectiu, des de 1996, oferir-vos projectes artístics que posen en qüestió les certeses formals, tal com vam signar en la Declaració Europea de la Música Experimental, a Copenhague. I això és, sens dubte, el que trobareu al LEM 2015. Benvinguts!

L’equip de Gràcia Territori Sonor


LEM 2015: 20 AÑOS!

Defienden algunos la idea de que nos resulta imposible comprender el pasado porque no podemos girar la cabeza 180 grados. Aquellos animales que pueden hacerlo, que son muchos, considerarían, según esta teoría, los vectores temporales como posiciones geográficas y éstas, como sectores de tiempo circular. Las bestias, habiendo resuelto la cuestión cervical, habrían simplificado con éxito la compleja estructura psíquica que subyace en el desconocimiento de lo que pasa a nuestra espalda y ello las habría llevado también a otorgar a la memoria el papel de factoría del instinto.

EL LEM cumple 20 años. Miramos atrás, pues. Podemos empezar por la inefable retrospectiva estadística: las cifras. El LEM es un festival pequeño que quizás incluso, no es un festival, pero 185674 espectadores han decidido invertir su tiempo en asistir. Es un proyecto en el cual han colaborado 204 personas en todos estos años y 1079 proyectos artísticos han sido presentados en los diversos contextos del festival. Miramos atrás y recordamos cómo era Barcelona en 1996, qué pasaba en Gràcia, qué papel tenían las músicas de exploración en el contexto cultural de la ciudad. No se hablaba mucho en la calle de improvisación, de samplerismo o de música experimental. No había prácticamente actividades de ciudad que se desarrollaran en barrios y territorios no centrales con estos contenidos ni contábamos con plataformas para difundir internacionalmente la experimentación sonora de aquí mientras que, por todas partes, la exploración de nuevos lenguajes y expresiones había dejado, hacía décadas, de ser patrimonio de las escuelas de música contemporánea para convertirse en una práctica habitual en el contexto de las músicas populares, consecuencia inevitable de las dos grandes revoluciones sonoras del siglo XX. Transgresiones que, además, se producían en un arco generacional anchísimo y que finalmente pesaron bastante en la balanza de los tiempos como para que las músicas cultas y las populares se encontraran en el territorio del experimento y las aventuras de riesgo. Miramos atrás, y este año invitamos artistas que han protagonizado conciertos memorables en anteriores ediciones. Y para acabarlo de adobar, hacemos públicos los archivos históricos de estos 20 años de actividad!

Y miramos adelante: nuevos proyectos emergentes y otros inéditos aquí, se presentarán en esta edición, exploraciones sonoras inauditas. También nos aproximaremos a la literatura fantástica de varias maneras y nos sorprenderemos con el trabajo conjunto de músicos, poetas y cocineros…

Tenemos como objetivo, desde 1996, ofreceros proyectos artísticos que ponen en cuestión las certezas formales, tal como firmamos en la Declaración Europea de la Música Experimental, en Copenhague. Y esto es, sin duda, lo que encontraréis en el LEM 2015. Bienvenidos!

El equipo de Gràcia Territori Sonor


LEM 2015: 20 YEARS!

Some people support the idea that it is not possible for us to understand the past because we cannot twist our heads 180 degrees. Those animals capable of doing so, which are numerous, would consider, following this theory, temporal vectors as geographical locations and the latter as circular time sectors. Having solved the circular issue, animals would have successfully simplified the complex psychic structure underlying the ignorance of what’s happening behind our backs and this would have lead them to empowering the memory with the role of an instinct factory.

The LEM turns twenty. We look back, then. Let’s start with the ineluctable statistical retrospective: numbers. The LEM is a small festival, it may not even be a festival, but 185,674 spectators have decided to invest their time in attending it. Two hundred and four people have cooperated with this project during all these years and 1.079 projects have been presented in the different contexts of the festival. We look back and we remember how was Barcelona in 1996, what was happening in Gràcia, what was the role of explorative music in the cultural context of the city. Improvisation, samplerism or experimental music, were not common topics in street conversations. There were almost no city activities related to these topics that would take place in non-central districts and territories, neither were we supported by platforms to help disseminate abroad the local sound experimentation scene whereas, elsewhere, the investigation of new languages and forms of expression had ceased being a property of contemporary music schools to become an usual practice in the context of popular music, as a mandatory consequence of the two great sound revolutions of the 20th Century. These transgressions were, in addition, happening across a very broad generational arc and they were, at the end, heavy enough on the balance of time for highbrow and popular types of music to meet at the territory of experimentation and risk initiatives. We look back and this year we have invited artists who have performed unforgettable concerts in past editions of the festival. And, for the final touch to the whole story, we open the historical archives of these 20 years of activity to the public!

And we look forward: new emerging projects or projects not seen here will be shown in this edition, unprecedented sound explorations. We will also approach fantastic literature in various ways and we will astonish our-selves with the joint work of musicians, poets and cooks…

Since 1996, our aim is to offer artistic projects that put formal certitudes into question, as we signed in the European Declaration of Experimental Music in Copenhagen. And that is, with no doubt, what you will find at the LEM 2015. Welcome!

The Gràcia Territori Sonor Team

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